Pijn

Hieronder staan een aantal oorzaken voor pijn in de mond en wat u er zelf aan kunt doen. Indien dit niet helpt of de informatie u niet geruststelt kunt u ons bellen. Buiten onze werktijden kunt u bellen met de spoedgevallendienst. Deze vindt u op www.tandartsenoss.nl

Pijn na het maken van een vulling

Pijn na het boren en vullen van een tand of kies kan zich uiten in verhoogde warm/koud gevoeligheid of het gevoel van ‘stroompjes’. Dit hoeft niet verontrustend te zijn en deze pijn kan soms wel vier tot zes weken duren. Wordt de pijn langduriger en heftiger van aard, neem dan contact op met uw tandarts.

Pijn na het trekken van een kies

Pijn na het trekken van een kies is geen uitzondering. U kunt op advies van uw tandarts of huisarts een veilige pijnstiller zoals paracetamol nemen. Duurt de pijn langer dan twee dagen en krijgt u een vieze smaak in de mond, bel dan de tandarts. Er is waarschijnlijk sprake van een ontstoken wond.

Pijnlijke tandhalzen

Naast een scherpe stekende pijn die blijft aanhouden, is er de pijn die optreedt bij warm of koud eten en drinken. Deze pijn wijst op een overgevoelige zenuw of een gevoelige tandhals (de tandhals is de plek waar de tand overgaat is de wortel). Is deze gevoelige tandhals de oorzaak, dan kunt u deze plek insmeren met een tandpasta voor gevoelige tanden en gaat de pijn vaak vanzelf weer over. Wordt de tand echter steeds gevoeliger en duurt de pijn langer, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking.

Pijn door een zenuwontsteking

Pijn die vanzelf ontstaat en blijft aanhouden wijst vaak op een probleem. Is de pijn scherp en stekend van aard en straalt hij uit naar andere tanden, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking van de tand. Pijn bij een zenuwontsteking kan toenemen met warm eten of drinken en afnemen door koud eten of drinken.
Een zenuwontsteking kan bijvoorbeeld ontstaan doordat een gat in de tand niet op tijd wordt behandeld, waardoor bacteriën de zenuw binnen kunnen dringen. Om verdere problemen zoals een kaakontsteking te voorkomen is het verstandig zo spoedig mogelijk de tandarts te raadplegen. U kunt in de tussentijd een veilige pijnstiller zoals Paracetamol innemen om de pijn tijdelijk wat te verlichten.
Soms gaat de pijn vanzelf over; dan is de tandzenuw waarschijnlijk afgestorven. Het gevolg hiervan is dat u soms tijden geen pijn meer heeft. Na enige tijd kan de kies of tand toch opnieuw gevoelig worden. De pijn is nu anders. De pijn zit dieper in de kaak en is doffer van karakter. Het is nu makkelijker de pijnlijke tand aan te wijzen. Voelt de tand of kies wat hoger aan en is hij gevoelig bij het bijten, dan kan dat wijzen op een wortelpuntontsteking. Er zit soms een “pukkeltje” op het tandvlees. Als complicatie kunt u een dikke kaak krijgen. Neem in deze gevallen direct contact op met uw tandarts.
Het is ook mogelijk dat de scherpe pijn bij een zenuwontsteking niet meer overgaat en de pijn verhevigt met bijten en bij druk op de kaak ter plaatse van de tand of kies. U heeft dan een combinatie van een wortelpuntontsteking en een zenuwontsteking. Ook kunt u een dik gezicht krijgen. Raadpleeg altijd uw tandarts.

Pijn na een zenuwbehandeling

Als er vanwege de zenuwontsteking een wortelkanaalbehandeling moet worden uitgevoerd, kan dit ook napijn geven. Vaak duurt deze niet langer dan twee dagen. Mocht een gewone pijnstiller in deze periode niet meer helpen of de pijn na enkele dagen nog voortduren, neem dan contact op met uw tandarts.

Pijn na tandsteenverwijdering

Pijn na het verwijderen van tandsteen kan ontstaan doordat uw tandvlees ontstoken was of doordat de tandhalzen bloot komen te liggen. Poets de tanden niet te hard maar wel nauwkeurig met een tandpasta voor gevoelige tanden. Het probleem zal vaak binnen een paar dagen over zijn.

Pijn door tandvleesontstekingen

Tandvleesontstekingen kunnen leiden tot een dikke kaak. Bacteriën kunnen zich in bepaalde gevallen ophopen in de ruimte onder de tandvleesrand en uiteindelijk aanleiding geven problemen. Het tandvlees zal makkelijk gaan bloeden. Samen met de pusvorming zal dit leiden tot een verdikking van het tandvlees. In de onderkaak is de oorzaak ook vaak een half doorgebroken verstandskies die kan leiden tot een dikke wang. Deze ontsteking gaat gepaard met pijn, een drukkend gevoel en een vieze smaak in de mond.
Vaak worden de problemen na het schoonmaken van het ontstoken gebied minder ernstig van aard, maar de oorzaak is nog niet opgelost. Zo zal ziek tandvlees weer gezond moeten worden gemaakt en verstandskiezen zullen moeten worden verwijderd als zij herhaaldelijk tot tandvleesontstekingen leiden.